Topic 2: Rights and obligations of children and young people. Do we know our rights?

Purpose: Учениците да познават своите права, но и да изградят представа за важността на изпълнението на своите задължения.

Очаквани резултати: Повишено внимание при спазване на собствените си задъл- жения, както и разбиране на възможностите всеки индивид да търси правата си.

Всяка личност във вашето училище, без значение дали е ученик, служител или отго- варя в стола за вашето хранене или има своя социална роля (вие сте подрастващи, други са възрастни), има свои права и свои задължения (вие сте ученици, други са учители, помощен персонал и пр.).

  • Така, например, като ученици в училище, вие имате право:
  • Да получавате качествено образование;
  • Да получавате уважение от класа и учителя си;
  • Да бъдете изслушвани;
  • Да ви се дава право да изразявате свободно своето мнение, стига то да не наранява или обижда друг човек;
  • Имате право да участвате активно в часовете;
    Да получите свое собствено лично пространство в класната стая, каквито са
  • вашият чин или вашият гардероб;
  • Да участвате по собствено желание в различни извънкласни дейности.

Освен нещата, на които имате право и ви се полагат, в ролята си на ученици имате и своите задължения, а именно:

  • Да посещавате редовно училище;
  • Да учите редовно уроците си;
  • Да се грижите за чистотата в училището и за своето ученическо място;
  • Да бъдете учтиви с околните;
  • Да носите винаги необходимите учебни пособия и материали в училище;
  • Да присъствате и да участвате в учебните часове и занимания;
  • Да съхранявате авторитета на училището и училищната общност и да доп- ринасяте за развитие на добрите традиции;
  • Да зачитате правата, честта и достойнството на другите, както и да не при- лагате физическо и психическо насилие;
  • Да представятe на своите родителите и на педагогическите специалисти ученическата си книжка и бележника за кореспонденция;
  • Да спазвате правилата за поведение в училището;
  • Да се явявате в училище с облекло и във вид, които са подходящи.

Кооперативно-конкурентна игра: „На- шите права и отговорности“

Описание на игровите действия: Двата отбора получават възможност за да обсъдят за пет минути илюстрациите и да се договорят как те ще могат да определят в тях случките. След това да си разпределят помежду си отговорностите – кой за коя илюстрация ще записва оп- ределения, какви правила на поведение спазват децата и възрастни в различни- те случки. Какви отговорности имат де- цата и възрастните? А какви права мо- гат да се открият?

Може да се използва и таблица, където да записват текстовете.

КАРТИНА/СЛУЧКА

ОТГОВОРНОСТИ/ПРАВИЛА

ПРАВА

№1 В магазина ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

№2 Пред училище …………………………………………………………………………………………………………………………………………..

№3 Първият учебен ден ………………………………………………………………………………………………………………………………..

№4 В класната стая ………………………………………………………………………………………………………………………………………….

№5 У дома ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

№6 С нашия учител …………………………………………………………………………………………………………………………………………

№7 Пред лекарския кабинет ………………………………………………………………………………………………………………………..

№8 С училищния автобус ………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Придобити умения в края на играта:

  • Всеки един член на групата има ясна представа за оценката за себе си и за начина, по който е приет от останалите в класа. Това носи различни пол- зи, като например, че има ясна представа за впечатленията, които оставя в околните и за възможността, която получава да коригира поведението си ако е необходимо;
  • Позитивните междуличностни отношения се изграждат най-често между хората, които имат ясна представа, че се харесват, одобряват помежду си и имат общи интереси. В този смисъл, чрез посочване на положителни качест- ва в околните, всеки един от вас затвърждава позитивното си отношение към тях и има възможност да получи същото насреща.

Welcome to WellBeCome!

The project is funded by the European Union through the Cross-border Cooperation Program Interreg-IPA Bulgaria-Serbia 2014 - 2020.

en_GBEnglish (UK)
bg_BGБългарски sr_RSСрпски језик en_GBEnglish (UK)
Scroll to Top