Крикет в прогимназиален етап
Целите на обучението са да се разшири спортната образованост чрез усвояване на знания, овладяване на спортно-технически и тактически умения по крикет.
Ученикът трябва:
- да познава правилата на спорта крикет
- да владее техниката на удар по топка
- Владеене техниката на стрелба (хвърляне) на топка
- Осъществява индивидуални и групови тактически действия (защита) в учебната игра и състезания
- Разбира, че спортните игри дават възможност за изява, самоутвърждаване и социално взаимойдействие, осигуряват емоционално и психическо разто- варване.
Тема: Кои топки знаеш и за кой спорт са? Топките, които знаеш, се изписват и се описва спортната игра, с няколко думи:
Топката е ... (цвят, големина, свойства) | Спорт | Играе се... (опиши как се играе игрта) | Брой участници в един/два отбора |
---|---|---|---|
Тема: Какъв е броят на играчите в крикет спорта? А. 12 • Б. 15 • В. 11 • Г. 10
Тема: Какво е изобразено на картинките?



Тема: Каква е формата на игрището по крикет?
А. Овално • Б. Триъгълно • В. Правоъгълно • Г. Квадратно
Здравно образование
Тема: Познаваме ли костната система?
Учениците да напишат срещу всяка кост нейното наименование.

Тема: Познаваме ли мускулната система на човека?
Учениците да напишат срещу номера на всеки един мускул неговото наименова- ние и да изброят спортовете, развиващи съответния мускул/мускулна група.
Наименование на мускула
1 ………………………………………………………………………………….
2 ………………………………………………………………………………….
3 ………………………………………………………………………………….
4 ………………………………………………………………………………….
5 ………………………………………………………………………………….
6 ………………………………………………………………………………….
7 ………………………………………………………………………………….
8 ………………………………………………………………………………….
9 ………………………………………………………………………………….
10 ………………………………………………………………………………….
11 ………………………………………………………………………………….
12 ………………………………………………………………………………….
Туризъм и ориентиране в прогимназиален етап
За този образователен етап учебното съдържание на ядро „Туризъм“ изисква уче- никът в края на обучението да притежава умения за пребиваване (бивакуване) в непозната местност с компас и топографска карта. За целта той трябва да усвои:
1. Как да подбере място за бивак и постави палатка.
2. Екологични и хигиенни изисквания за пребиваване сред природата. 3. Знания за условните знаци и разчитане на топографска карта.
4. Умения да определя азимут с помощта на компас. Предвижда се участие на учениците от този етап в двудневен поход в планинска местност, като използват туристическа екипировка и съоръжения. Възможностите за междупредметни връзки са с географията – релеф, карта; екология и опазване на околната среда; физиология – адаптация към природните условия и др.
Формите за провеждане на туристическата дейност са:
- Туристически игри и сръчности сред природата – бивакуване, ориентиране с карта и компас и др.
- Пешеходни походи
- Ски походи
- Вело походи
- Туристически трекинги в летни и зимни условия
- Изкачване на планински върхове чрез смесени способи
- Катерене на изкуствени стени чрез долно осигуряване
Тема: Открий посоката
Описание на играта: Учениците се разделят на два отбора. По един представи- тел от всеки отбор застава на предварително обособени за целта позиции (в класната стая, на открито), като представителите на всеки отбор разполагат с компас. Учителят съобщава на двамата участници азимутен ъгъл – направле- ние и дава команда старт. Участниците трябва да се ориентират с помощта на компаса за направлението по азимут, да застанат по него и да съобщят за естествен ориентир по пътя на направлението (Портрет, библиотека, дърво, прозорец, къща)
Тема: Тест по ориентиране
1. Компасът е уред, който се използва за: ………………
2. Полярната звезда сочи винаги посоката: ………………
3. Ако сутрин застанем с лице към изгряващото Слънце, то посоката, която сочи дясната ни ръка е: ……………
4. Короните и клоните на дърветата са по-редки и по-слабо развити от: ………..
5. Когато си с гръб към стенната географската карта, лявата ти ръка сочи посоката: …………………………..
Джудо в прогимназиален етап
В този етап на образователната система основните цели при практикуването на джудо са:
- Затвърждаване на знанията и уменията за различните видове придвижвания и стойки;
- Затвърждаване на знанията и уменията за основните техники на задържане – хон кеса гатаме, йоко шихо гатаме и ками шихо гатаме;
- Усвояване на основните техники на хвърляне – о гоши, де аши харай, о сото гари;
- Усвояване на специфична терминология на японски език, свързана със спе- цификите на джудо.
Тема: Как се влиза в залата по джудо? (Опишете)
Ритуали …………………………………………..
Екипировка ……………………………………..
Хигиена …………………………………………
Тема: Свържи правилния термин с българското значение.
Термин | Значение |
---|---|
Сейдза | ЕКИП ЗА ДЖУДО |
ДЖУДО | ПАДАНЕ |
ДОДЖО | СЕДЕЖ |
ХА ДЖИМЕ | ПЪТ КЪМ ГЪВКЪВОСТТА |
МАТТЕ | УЧИТЛ |
РЕЙ | СПРИ |
ДЖУДОГИ | ЗАЛА |
СЕНСЕЙ | ЗАПОЧНИ |
УКЕМИ | ПОЗДРАВ |
Тема: Кои са техниките? (напишете под картинката)

……………………………………………

……………………………………………

……………………………………………

……………………………………………

……………………………………………

……………………………………………