Цел: Учениците да познават своите права, но и да изградят представа за важността на изпълнението на своите задължения.
Очаквани резултати: Повишено внимание при спазване на собствените си задъл- жения, както и разбиране на възможностите всеки индивид да търси правата си.
Всяка личност във вашето училище, без значение дали е ученик, служител или отго- варя в стола за вашето хранене или има своя социална роля (вие сте подрастващи, други са възрастни), има свои права и свои задължения (вие сте ученици, други са учители, помощен персонал и пр.).
- Така, например, като ученици в училище, вие имате право:
- Да получавате качествено образование;
- Да получавате уважение от класа и учителя си;
- Да бъдете изслушвани;
- Да ви се дава право да изразявате свободно своето мнение, стига то да не наранява или обижда друг човек;
- Имате право да участвате активно в часовете;
Да получите свое собствено лично пространство в класната стая, каквито са - вашият чин или вашият гардероб;
- Да участвате по собствено желание в различни извънкласни дейности.
Освен нещата, на които имате право и ви се полагат, в ролята си на ученици имате и своите задължения, а именно:
- Да посещавате редовно училище;
- Да учите редовно уроците си;
- Да се грижите за чистотата в училището и за своето ученическо място;
- Да бъдете учтиви с околните;
- Да носите винаги необходимите учебни пособия и материали в училище;
- Да присъствате и да участвате в учебните часове и занимания;
- Да съхранявате авторитета на училището и училищната общност и да доп- ринасяте за развитие на добрите традиции;
- Да зачитате правата, честта и достойнството на другите, както и да не при- лагате физическо и психическо насилие;
- Да представятe на своите родителите и на педагогическите специалисти ученическата си книжка и бележника за кореспонденция;
- Да спазвате правилата за поведение в училището;
- Да се явявате в училище с облекло и във вид, които са подходящи.

Кооперативно-конкурентна игра: „На- шите права и отговорности“
Описание на игровите действия: Двата отбора получават възможност за да обсъдят за пет минути илюстрациите и да се договорят как те ще могат да определят в тях случките. След това да си разпределят помежду си отговорностите – кой за коя илюстрация ще записва оп- ределения, какви правила на поведение спазват децата и възрастни в различни- те случки. Какви отговорности имат де- цата и възрастните? А какви права мо- гат да се открият?
Може да се използва и таблица, където да записват текстовете.
КАРТИНА/СЛУЧКА
ОТГОВОРНОСТИ/ПРАВИЛА
ПРАВА
№1 В магазина ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
№2 Пред училище …………………………………………………………………………………………………………………………………………..
№3 Първият учебен ден ………………………………………………………………………………………………………………………………..
№4 В класната стая ………………………………………………………………………………………………………………………………………….
№5 У дома ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
№6 С нашия учител …………………………………………………………………………………………………………………………………………
№7 Пред лекарския кабинет ………………………………………………………………………………………………………………………..
№8 С училищния автобус ………………………………………………………………………………………………………………………………
Придобити умения в края на играта:
- Всеки един член на групата има ясна представа за оценката за себе си и за начина, по който е приет от останалите в класа. Това носи различни пол- зи, като например, че има ясна представа за впечатленията, които оставя в околните и за възможността, която получава да коригира поведението си ако е необходимо;
- Позитивните междуличностни отношения се изграждат най-често между хората, които имат ясна представа, че се харесват, одобряват помежду си и имат общи интереси. В този смисъл, чрез посочване на положителни качест- ва в околните, всеки един от вас затвърждава позитивното си отношение към тях и има възможност да получи същото насреща.